• 5 desembre, 2016

L’objectiu del GameBiz, un projecte europeu interuniversitari, és instaurar incubadores de negocis als entorns universitaris i d’estudis superiors, per tal de conrear l’emprenedoria abans que els estudiants acabin les seves formacions. Recentment, s’ha publicat ‘A Space For Beautiful Mistakes’, un document que resumeix l’essència d’aquest projecte i a on participa l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI-UB), la Universitat del Videojoc.

Al llarg de les pàgines d’aquesta publicació, s’aborden diverses qüestions relacionades amb el sector dels videojocs i els estudis universitaris en aquest camp. Principalment, es destaca la necessitat de la diversificació d’aquesta indústria, és a dir, no només és important el tema del disseny; sinó també, tenir en compte aspectes marquetinians i empresarials. En aquest sentit, cal destacar la progressiva integració de la publicitat als videojocs. Cada vegada, s’aposta més per la seva incorporació als jocs d’una forma subtil. Com per exemple, quan et passes un nivell i aprofites una estona per relaxar-te. Respecte al mercat laboral, es destaca que en aquests moments, el sector ja comença a estar col·lapsat de nous professionals. Per això, cada vegada pren una major rellevància l’emprenedoria dins aquest àmbit. ‘A Space For Beautiful Mistakes’ es posa l’exemple de Keimpe de Heer, cap d’estudis d’HKU, que intenta impulsar l’esperit emprenedor als seus alumnes.

Quant a l’àmbit acadèmic, a grans trets, es constata que moltes universitats continuen impulsant un sistema acadèmic poc innovador. Tot i que també, es comenta que alguns centres també desenvolupen plans d’estudis enfocats a formar als estudiants en l’emprenedoria; oferint-los els coneixements necessaris perquè puguin crear un pla d’empresa; desenvolupar-lo durant l’últim any acadèmic i posteriorment, valorar la capacitat d’aquest negoci. En aquest context, el director acadèmic d’ENTI-UB, Òscar Garcia Pañella comenta: ‘es pot pensar en la universitat com una de les consoles de jocs retro, referint-se a les consoles de l’Atari 2600 a la Nintendo 64. Al cartutx, pots tenir jocs tradicionals, cursos universitaris tradicionals, o pots posar noves experiències o cursos innovadors, però tots dos han de lliurar allò que la consola; en aquest cas, la universitat vol’. Pañella també afegeix: ‘la universitat implanta unes teories i un pensament. Per tant, s’ha de pensar en la universitat com allò que ja funciona, introduint nous conceptes i models de negoci dins dels camps que ja són funcionals’.

Cal assenyalar que a ENTI-UB s’impulsa l’emprenedoria a través de l’espai ENTI PRO, un projecte que vol fomentar l’esperit emprenedor dels alumnes de quart curs des de la mateixa Universitat. Aquesta iniciativa implica portar a terme la preincubació de projectes reals en un context de “llavor d’emprenedoria”. Així doncs, a ENTI-UB, els alumnes desenvolupen el seu primer videojoc comercial. És a dir, creen un prototipus que els permetrà accelerar-se i cercar finançament per créixer professionalment, accedint a empreses i institucions. En aquesta mateixa línia, ‘A Space For Beautiful Mistakes’ també se cita l’exemple de la Universitat de Bournemouth per fomentar l’emprenedoria de l’alumnat. Aquest centre aplica un sistema que consisteix en un procediment, en què, l’alumne durant tres anys desenvolupa la seva proposta de negoci funcional. Al llarg d’aquest procés, també aprenen qüestions relacionades amb la comptabilitat i les tasques administratives de l’empresa.

Aquesta revisió del projecte GameBiz també subratlla que els Serious Games són una de les tendències que prendran més força en el sector dels videojocs. En concret, es fa referència a l’exemple d’un joc aplicat a persones que pateixen demència, desenvolupat per la Universitat Delft University of Technology and VU d’Amsterdam (Holanda). L’objectiu d’aquesta peça és millorar la vitalitat dels pacients i facilitar el treball dels cuidadors, ja que, es tracta d’un joc autònom.

 

Coneix en detall l’essència del projecte GameBiz llegint la publicació: ‘A Space For Beautiful Mistakes’.