Els e-sports han experimentat un gran creixement en els últims anys i les previsions són d’un creixement permanent tant en audiència com en impacte econòmic, esperant aconseguir per als propers anys un total d’ingressos global de més d’1.100 milions de dòlars en 2020, segons la consultora Newzoo. Davant l’auge d’aquest tipus de competicions de videojocs, Quin és el paper que desenvolupa l’Associació Espanyola de Videojocs (AEVI)?

AEVI és una de les organitzacions de la indústria dels videojocs a Espanya. Entre els seus membres s’inclouen publishers, desenvolupadors, distribuïdors, retailers o promotors d’e-sports. Per tant, a AEVI es troben representades les principals competicions oficials dels publishers, com la Call of Duty World League, la FIFA eWorld Cup i la Overwatch League, així com, els principals operadors d’e-sports en l’àmbit espanyol: LVP, Game eSports i Lliga Playstation. En aquests moments, tots els actors de la indústria treballen conjuntament per desenvolupar aquests tipus de jocs.

Sens dubte, es tracta d’un sector en ple creixement, a Espanya les competicions d’e-sports van representar 4,5 milions d’euros en 2016. Segons la consultora Newzoo, el nombre de seguidors dels e-sports a Espanya és de 4 milions. Així mateix, un estudi intern d’AEVI xifra en 300 el nombre de persones que treballen al sector, inclosos 100 vídeojugadors professionals. A més, AEVI preveu un increment fins als 1.000 empleats en 2020.

En l’àmbit internacional, aquesta mateixa consultora xifra en 492,7 milions de dòlars el volum d’ingressos global dels e-sports. En relació a l’audiència, Newzoo va destacar que en 2016 hi havia més de 250 milions d’espectadors totals d’e-sports, entre habituals i ocasionals.

Actualment, al nostre país hi ha tres lligues professionals, en les quals, els equips estan obligats a tenir als seus jugadors amb contracte i salari, juntament amb un nombre similar de tornejos que atreuen jugadors professionals i internacionals, però també, hi ha centenars de competicions amateur.

Quant al nivell de professionalització de jugadors, equips i competicions, cal esmentar que depèn de l’àmbit geogràfic i joc, però que en general, s’està desenvolupant ràpidament. Segons una anàlisi interna d’AEVI, el sector empra a unes 300 persones a Espanya, incloent-hi a uns 100 jugadors professionals, però com hem comentat, s’estima un increment fins a les 1.000 en 2020.

A Espanya, els jugadors professionals tenen un contracte de treball amb el seu corresponent salari, drets i obligacions. A més, cada jugador entrena una sèrie d’hores de forma individual i segueix una preparació individualitzada. Quant als equips, un dels efectes més visibles és la proliferació de l’staff tècnic amb personal de diferent tipus: entrenadors, community managers, psicòlegs o fisioterapeutes. Quant a la regulació, cal assenyalar que els e-sports estan regulats per la normativa mercantil, laboral, de propietat intel·lectual, de competència, com qualsevol altra activitat econòmica.

En l’àmbit de les competicions, els organitzadors també han anat evolucionant incorporant a la seva empresa persones de diferents àmbits: informàtics, disseny, publicitat, comunicació, periodistes o advocats. En aquest sentit, es preveu la creació d’un bon nombre de treballs d’alta qualificació a Espanya, a mesura que la indústria dels e-sports creixi.

En definitiva, els e-sports estan en plena expansió i es poden classificar dins del gaming competitiu, una tendència molt més àmplia de la indústria de l’entreteniment que permet gaudir dels videojocs d’una manera col·lectiva i social.