• 27 juliol, 2016

La professora Ruth Sofia Contreras ha coordinat la publicació de Gamificación en las aulas universitarias, el primer llibre editat a l’estat espanyol que tracta el fenomen de la gamificació en l’àmbit de l’educació. Un altre professor d’ENTI-UB, Oriol Ripoll, també ha participat en el llibre, concretament en el capítol en què parla del Taller de Creació de Jocs, l’assignatura gamificada que imparteix a l’Escola.

El llibre pretén aprofundir en una tendència a l’alça, com és la incorporació d’elements propis del món del joc a les aules, amb l’objectiu de trobar un nou mètode d’ensenyament per motivar els estudiants i aconseguir que adquireixin un major compromís amb les classes.

Fins a vuit experts en la matèria han participat en aquesta publicació a través de vuit relats que tracten diferents metodologies per posar en pràctica la gamificació a l’aula. Tots ells consideren que emprar els mecanismes i les dinàmiques del joc a classe ajuda a connectar amb els alumnes, ja que, accentuen la seva predisposició, alhora que ajuden a millorar els seus resultats.

Segons destaca la publicació, l’ús de jocs com a eines d’aprenentatge, no només és una pràctica interessant per reforçar coneixements sinó que també ho és per desenvolupar habilitats com la resolució de problemes, la col·laboració o la comunicació.

Un dels grans avantatges que tenen els jocs és el seu poder de motivar. La gamificació, també anomenada ludificació, fomenta, en aquest sentit, el poder d’emprar elements del joc i el seu disseny per millorar el compromís i la motivació dels participants. Així doncs, el potencial de la gamificació per modelar el comportament dels usuaris és eficaç en moltes àrees com és ara l’educació.

Segons el professor d’ENTI-UB, Oriol Ripoll: “hem d’aconseguir que els alumnes juguin amb els continguts que proposem, vivint-los com a reptes que volen superar”.  Ripoll defensa que la gamificació ha de posar al centre a l’alumne i la forma com aquest percep els continguts que s’estan plantejant a classe. En el seu capítol destaca que per aconseguir-ho no n’hi ha prou amb aplicar unes mecàniques sinó que cal treballar amb diferents elements que se superposen fins a aconseguir l’objectiu desitjat. El repte, assegura el professor, és aconseguir que l’alumne percebi que decideix cadascuna de les accions que se li proposen i que les duu a terme per voluntat pròpia.