Quan tothom juga, tots guanyem. La inclusió en els videojocs i l’Adaptive de Microsoft

Arrel de l’anunci de l’Adaptative Controller durant la mitja part de la SuperBowl 2019, Microsoft ha aconseguit un fet molt positiu, i és el de donar visibilitat a la necessitat d’accessibilitat en el món del jocs presentant un controlador (dispositiu inclusiu) que permet una millor interacció per aquells jugadors amb problemes de mobilitat.

Per Microsoft l’accessibilitat no es un terme nou i es que ja fa molts anys que hi treballa. Només cal pensar en les diferents evolucions aconseguides en el seus sistemes operatius en aquest camp, però es important destacar que l’Adaptative Controller ha pogut ser gràcies a la recerca continuada i les col·laboracions amb diferents associacions com The AbleGamers Charity, The Cerebral Palsy Foundation, SpecialEffect, Warfighter Engaged així com jugadors amb mobilitat reduïda.

L’Adaptative Controller es presenta de forma que es pot personalitzar l’assignació de botons, així com la capacitat de connectar i fer anar diferents interruptors, botons o comandaments mitjançant diferents entrades tipus “jack” de 3,5 mm i ports USB, que fan que la interacció s’adapti en funció de les necessitats del jugador en relació a la seva discapacitat.

Per tant ens trobem davant d’un dispositiu inclusiu que permet personalitzar-se i connectar-se a diferents comandaments en funció de la necessitat, i tot a un preu raonable, tenint en compte el que podria arribar a valer un dispositiu d’aquestes característiques. Podem dir que Microsoft a aconseguit dir alt i fort “Quan tothom juga, tots guanyem”.

adaptative

Des d’ENTI, a l’assignatura de Disseny d’Interfícies, es té en compte el fet de presentar el concepte de disseny inclusiu, ja que és important que els futurs desenvolupadors tinguin present la creació de productes accessibles, donat que la seva base de jugadors creixerà oferint més possibilitat d’ingressos, així com tenir present la rellevància d’un disseny inclusiu, ja que tots podem patir una discapacitat, sigui permanent temporal o situacional i que pot afectar tant el tacte, la vista, l’oïda i la parla tal com indica el Inclusive toolkit manual de Microsoft i que cal recordar.

Jordi Serra

Professor de Disseny d’Interfícies de Videojocs