2018-11-23 09.48.18
WhatsApp Image 2019-05-13 at 10.05.13
Pere Cornellà
2018-11-07 17.40.30
Natxo Maté
Maria Sabiote 2
Christian Negre 1
Manu Sánchez
Raúl Garcia -2
Raúl Garcia

Informació General

Aprendre hauria de ser una experiència viscuda en primera persona. Per aquest motiu, per tal de renovar l’educació és necessari incloure el joc i la gamificació com una eina que ens transformi la motivació a les aules, la forma com es presenten i descobreixen els coneixements i com s’apliquen en entorns reals d’aprenentatge.

Aquest màster ofereix totes les eines necessàries per portar a terme una experiència de transformació educativa a través del joc. Per una banda ofereix els coneixements teòrics necessaris, però orientant-los a la pràctica docent. Per una altra mostra les millors experiències educatives i posa a l’abast els seus creadors  perquè l’alumnat pugui conèixer-les, preguntar tot el que necessiti per poder replicar-les i resoldre tots els dubtes en primera persona.

I per últim ofereix a l’alumnat una experiència de creació continuada a través de sessions presencials, de reptes mensuals i de tutorització molt propera amb professorat que ha creat o utilitzat les eines.

El curs ha estat dissenyat per tal que sigui una bona experiència d’aprenentatge posant els ingredients dels millors jocs. D’aquesta forma, l’alumnat participant obtindrà eines, recursos, idees i la pràctica necessària per poder tenir un bon aprenentatge i la motivació necessària per fer-ho viure com una gran experiència de joc.

Plà d'estudis

Com aprendrem?

El pla d’estudis compta amb una sèrie d’assignatures estructurades en mòduls. Però per tal d’assegurar que l’experiència de l’alumnat sigui òptima, s’ha estructurat de la següent forma:

Sessions no presencials

Hi haurà classes setmanals on es presentaran continguts teòrics per reflexionar sobre com es pot usar el joc en entorns d’aprenentatge, i bases de disseny de jocs, narrativa i psicologia del jugador útils per a creació de jocs aplicats i experiències gamificades.. També hi haurà classes d’història del joc i del videojoc que faran augmentar els coneixements lúdics de l’alumnat.

  • Cada mes hi haurà tres vídeos amb experiències i explicades pel mateix professorat que l’ha portat a terme i un webinar per poder preguntar i aprendre tot el necessari per poder-les aplicar a l’aula.
  • I també es presentaran eines digitals, jocs de rol i de taula que permetran que l’alumnat descobreixi recursos concrets i un repte tutoritzat per professorat en actiu que permetrà que l’alumnat adapti un d’aquests jocs a la seva realitat.

Sessions presencials

  • Sessions que es portaran a terme durant el cap de setmana (dissabte tot el dia i diumenge fins a l’hora de dinar). Hi haurà una sessió al mes.
  • Seran sessions totalment pràctiques. Hi haurà reptes creatius que caldrà resoldre en grup, i durant el curs es farà una jam on es generaran eines que donin respostes a necessitats concretes amb la participació d’alumnat d’ENTI-UB.
  • La teoria necessària per seguir les classes es faran durant les sessions no presencials.

L’avaluació

Es donarà molta importància a la reflexió sobre l’aplicació educativa del que s’ha après a les sessions teòriques amb la intenció de crear una comunitat entre el professorat i l’alumnat que permeti generar debat, veure com es poden aplicar els coneixements a la vida d’aula i  acabar generant un portafolis d’aprenentatges fet per cadascun dels alumnes.

Totes les creacions realitzades per l’alumnat acabarà generant una fitxa que s’alliberarà per tal que pugui ser compartida per la comunitat educativa.

I per últim, l’alumnat haurà de fer un TFM on haurà d’aplicar en un cas real tot el que ha anat aprenent durant el curs.

Assignatures i Professorat

Tots aquests aprenentatges s’articulen en set mòduls

Mòdul 1. Bases de l’aprenentatge a través del joc i la gamificació

  • Aprendre a través del joc: l’alumnat com a jugador i com a creador.
  • Anàlisi de les potencialitats de les experiències de joc i gamificació.
  • Avaluació del joc i la gamificació aplicats a entorns educatius
  • Psicologia del joc i del jugador
  • Principis del game design

Mòdul 2. El joc

  • Joc aplicat a l’educació
  • Història del joc i del videojoc
  • Història del joc aplicat als processos d’aprenentatge
  • Tipologies de joc

Mòdul 3. Gamificació

  • Concepte de gamificació.
  • Game design aplicat a la creació de propostes gamificades
  • Aplicació de la gamificació en contextos educatius. Exemples i models

Mòdul 4. Pensament de disseny

  • Conceptes bàsics del pensament de disseny
  • Laboratoris de creació de jocs i de processos gamificats
  • Tècniques i recursos per afavorir els processos creatius

Mòdul 5. Eines per al joc i la gamificació

  • Eines digitals aplicades l’ABJ i la GE
  • Desenvolupament del pensament crític al voltant del seu ús

Mòdul 6. Narrativa

  • Coneixement de les principals eines del llenguatge narratiu
  • Aplicació d’aquestes eines a diferents entorns educatius

Mòdul 7. TFM

Elaborar una proposta de gamificació o aprenentatge basat en jocs on es vegin reflectits els coneixements que s’han treballat al llarg de tot el màster, portar-la a terme i avaluar-la.

Professorat

El curs comptarà amb la participació d’aquest professorat:

    Alex Caramé

    Anna Castells

    Anna Maria Viñas

    Anna Palencia y Carlota Hernández (2 profes en apuros)

    Carles Zurita

    Christian Negre

    Clara Cordero

    Dani Gómez Blanco

    David Díaz (El detective Papaya)

    Enric Beltrán

    Frank Sabaté

    Gemma Artés

    Hèctor Gardó

    Jan Gonzalo

    Javier Espinosa

    Joan Climent

    Josep Maria Allué

    Manu Sánchez Montero

    Maria Sabiote

    Meritxell Nieto

    Mireia Mas

    Natxo Maté

    Oriol Borràs

    Oriol Ripoll

    Oscar de Paula

    Óscar Recio

    Pak Gallego

    Pau Nin

    Pere Cornellà

    Raúl Garcia

    Víktor Bautista i Roca

Accés i Sortides Professionals

Sortides Professionals

En el disseny del màster hem tingut en compte que pugui resultar una especialització per a qualsevol persona que vulgui dedicar-se a l’educació o la formació en qualsevol nivell ( des d’educació infantil fins a formacions en entorns laborals) i qui vulgui utilitzar el joc com a eina de treball en entorns vinculats a la cultura o a l’animació sociocultural.

Accés

Normativa pròpia de l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI):

Enllaços:

Sol·licitud de títols

Calendari

Calendari del curs: del 25 de setembre de 2019 al 28 de juny de 2020.

Sessions presencials en caps de setmana.

Horari: dissabtes de 9 a 13:30h i de 15 a 19:30h i diumenges de 9 a 15h.

  • Dates: 5-6 oct, 2-3 nov, 30 nov-1 des, 14-15 des, 11-12 gen, 8-9 feb, 7-8 mar, 18-19 abr, 9-10 mai, 30 mai-1 jun