Power UP

Estudiants d’ENTI-UB i Euses participen a la primera GameJam conjunta de “Serious Games for Heath & Sport”

5 interessants projectes per millorar la recuperació de pacients operats són el resultat de la col·laboració entre ENTI-UB i Euses en aquesta GameJam.

A l’estil de les GameJams tradicionals, amb creació d’equips heterogenis, el plantejament d’un repte i la posada en marxa d’un compte enrere va començar la primera GameJam conjunta entre estudiants d’Euses, escola de salut i esport, i Enti-UB, l’escola de noves tecnologies interactives.

El tema de la GameJam era trobar solucions per millorar l’adhesió de pacients operats de lligaments al seu tractament de recuperació. Fent que la recuperació sigui divertida fa que els pacients la segueixin durant més temps cosa que millora el temps de recuperació i el seu benestar.

Treballant en equips formats per alumnes de les dos escoles, els estudiants d’Euses aportaven el coneixement mèdic de la lesió i les necessitats del pacient per la recuperació, i els estudiants d’ENTI-UB aportaven el know-how sobre game design i creació de jocs aplicats.

Com apuntava el director acadèmic d’Enti ( i responsable de dirigir la Jam) no hi havia temps per “crear” cap joc, si no que s’havia de plantejar el prototip, l’esquema de funcionament del projecte, i s’havia de tenir en compte que no sempre JOC volia dir VIDEOJOC. En condicions ideals als equips s’hauria d’haver inclòs la figura de pacients reals que aportessin la seva visió de la situació i què els motiva i què no. No tenir-ho en compte passa més sovint del que es pensa. La dada és clara: de 7500 apps de salut disponibles realment només s’utilitzen 54, degut en molts casos a un mal disseny de l’aplicació.

Per fer un joc aplicat interessant s’ha de seguir 4 passos:

1- Aprendre alguna cosa sobre la situació.

2- Entrenar-se en una cosa, repetir per fer-la cada cop millor.

3- Aplicar el què he après jugant.

4- Compartir el que he aconseguit, veure una recompensa.

Entre els jocs que van plantejar els diversos grups participants hi havia sobretot aplicatius mòbils, alguns en forma de recordatori per exercicis i alguns en forma d’història interactiva, però el més important va ser els ponts establerts i la comunicació que els estudiants van fer amb gent de cercles d’estudis diferents i que és el camí que s’incentiva des d’ENTI-UB per tal que els estudiants puguin treballar i col·laborar per resoldre problemes en equips interdisciplinaris de qualsevol mena.