Skip to content

Reflexions per construir una bona banda sonora

L’Ivan Capillas és professor del Grau de Producció de Música i So per a la Indústria de l’Entreteniment i del Màster de Música i So per a Experiències de l’Entreteniment a ENTI Sound, a més d’un reputat i premiat compositor de bandes sonores.

Dins dels productes culturals on pot aparèixer la música, les bandes sonores són unes de les més destacades, atès que acompanyen, complementen i milloren un producte audiovisual que ja sigui per a cinema o publicitat, es veuria desemparat sense l’acompanyament de la música i tot el què transmet. De fet, el que més recordem de moltes grans pel·lícules o productes comercials al cap dels anys és la seva música.

Aleshores, com es prepara una bona banda sonora? El professor Capillas ens explica els elements fonamentals a tenir en compte.

 

1) L’objectiu d’una banda sonora sempre és MILLORAR una pel·lícula

L’element narratiu que pot aportar la banda sonora és molt important per ajudar a explicar la pel·lícula. Per exemple, si en una escena amb un sopar d’amics es passa a la cuina i s’enfoca un ganivet un parell de segons, la seva rellevància pot no quedar clara. En canvi, si quan s’enfoca el ganivet hi posem música, es marca i es destaca aquell ganivet. Si posteriorment hi ha un assassinat i sona la mateixa música, ja sospitem que el ganivet ha sigut l’arma del crim.

 

2) L’associació d’idees és molt important

Aquesta és la funció més important que la música té en una pel·lícula i que serveix a l’argument. Permet portar a l’espectador emocionalment d’un punt a un altre, i dirigir-lo de manera inconscient i subtil cap a on tu vols. És una forma de fer-lo pensar d’una manera i no d’una altra, ja que associarà certs elements musicals amb característiques concretes o la funció que un personatge o objecte pot tenir en la història. D’aquesta manera se li pot donar més informació o, fins i tot, desinformar-lo per desviar la seva atenció i que la sorpresa arribi més tard.

 

3) La publicitat són pel·lícules en miniatura i les seves sintonies s’han de tractar igual que bandes sonores

En molts pocs segons hem de portar a l’espectador allà on volem i és important adaptar-se a la sensació que volem que transmeti un producte. Aquí és molt important jugar amb la sincronia entre música i imatges, per tal que els moments forts de la música coincideixin amb els elements que volem destacar del producte.

 

4) Els creadors de bandes sonores som arquitectes musicals

L’element principal en la creació d’una banda sonora no és tant la música en sí mateixa, sinó construir un bon plantejament. Això implica saber molt bé el que volen de tu els creadors de la pel·lícula i poder generar un guió musical que sigui encertat. Som com arquitectes musicals i les bandes sonores són com el plànol d’una casa. L’estructura de base ha d’estar ben feta o la composició no s’aguantarà, ja sigui per a una “casa senzilla” o estiguem construint La Pedrera.

 

 

Com es veu, la creació de música per acompanyar un producte audiovisual pot ser subtil i complexa, però tenint clars aquests punts bàsics aconseguirem sempre una obra que reforci el missatge, acompanyi les imatges, i  transmeti millor a l’espectador la història que se li vol explicar.

×ATENCIÓ: Cookies no configurades en l'idioma actual. Revisa la teva configuració al plugin, gràcies!