El remake de Resident Evil 2 i el 20 aniversari de Silent Hill ressusciten el Survival Horror

El Survival Horror és un gènere de videojocs amb unes característiques ben concretes: una sufocant sensació d’aïllament i solitud del personatge principal, enemics que apareixen de tant en tant i que sempre són un perill per nosaltres ( sol ser intel·ligent fugir més que lluitar), poques armes al nostre abast i un inventari limitat que se sumen a decorats laberíntics i on les possibilitats de guardar la partida són poques Amb tot això, derrotar aquestes aventures es converteix en un gran repte que posa a prova les nostres aptituds com a jugador i els nostres nervis i sang freda amb el comandament a les mans.

Resident Evil ( CAPCOM, Playstation, Sega Saturn, 1996 ) és sense cap mena de dubte el pare del gènere i el responsable de que durant bona part del tombant de segle i els primers anys del 2000 les franquícies de por ( Resident Evil, Silent Hill, Project Zero, ….) regnessin a les consoles del moment. Certament es pot adduir que les bases del Survival ja s’havien posat abans en jocs com Alone in the Dark ( INFOGRAMES, PC, 1992) o Sweet Home ( CAPCOM, NES, 1989) però mai abans jocs d’aquesta mena havien assolit l’èxit mainstream que va aconseguir Resident Evil.

Silent Hill ( KONAMI, Playstation, 1999) va néixer a l’ombra del joc de CAPCOM però va saber desmarcar-se amb trets propis: una història més humana sobre un pare i una filla, terror sobrenatural i l’omnipresent presència de al boira.

Però si va ser un gènere tant potent entrant el s. XXI, què va passar amb aquests títols? El Survival Horror es va anar fonent fins desaparèixer quan els grans jocs van trair les seves essències. Resident Evil 5 (CAPCOM, Playstation 3, XBOX 360, 2009), seguint la predilecció del públic per l’acció i els shooters en 3ª persona, va escorar cap aquests modes de joc ( un tomb que ja s’havia iniciat a RE4) de la mateixa manera que va fer Silent Hill: Homecoming ( KONAMI, Playstation 3, 2008).

Finalment i com a tal, el Survival Horror va deixar de tenir representants en els catàlegs de videojocs i simplement moltes de les seves mecàniques i atributs particulars es van anar incorporant a altres jocs. Podem trobar casos molt clars d’elements de survival a la saga Dead Space, Until Dawn, Heavy Rain, The Evil Within o Alien: Isolation.

Aquest any que precisament se celebra el 20 aniversari del primer Silent Hill i  lluny ja del   moment de glòria del gènere, CAPCOM  el ressuscita amb un remake per a PS4 de Resident Evil 2, un dels més aclamats de tota la saga. Fugint de l’impacte que va buscar amb Resident Evil 7 l’any passat explotant el mode VR de les PlaystationVR, aquesta nova versió d’un vell conegut tirarà dels recursos clàssics del gènere per mantenir la por i la tensió sobre el jugador.

I això ens ha de fer preguntar: és fàcil fer por des d’un videojoc?

A ENTI-UB els alumnes treballen moltes de les diferents disciplines que són necessàries per un gènere tan complex com el Survival Horror. Ja siguin assignatures sobre art modern i contemporani que ajuden a crear els entorns visuals, assignatures com llenguatge del cinema que parlen de formes de posar la càmera i el focus de l’acció ( elements crucials per crear la tensió necessària als Survial Horror) i fins hi tot la psicologia per saber com portar al jugador cap a on volem des del nostre joc, ens demostren les múltiples capes i habilitats necessàries per crear jocs i franquícies d’èxit i que només s’obtenen amb una correcta formació multidisciplinar.