Serious games aplicats al sector turístic

Segurament, algun cop us heu preguntat si els videojocs tenen altres aplicacions, a banda de fer-nos passar una bona estona. La resposta és que sí, a través del fenomen conegut com a gamificació. En aquest article us expliquem en què consisteix centrant-nos en un àmbit concret: el turisme.

La gamificació és una tècnica d’aprenentatge que trasllada la mecànica del joc als àmbits educatiu i professional, amb l’objectiu d’adquirir nous coneixements, millorar habilitats o dur a terme accions concretes. El concepte de gamificació acull diverses disciplines, ja que es pot aplicar no només al camp de l’entreteniment, sinó també a l’educació, la salut, el benestar i el turisme. Actualment, vivim en una societat digitalitzada, que no només fa ús dels videojocs com a diversió sinó que a través d’altres variants com els serious games hem trobat solucions que motiven i milloren l’experiència dels usuaris. Els serious games són un tipus de joc centrat en l’aprenentatge, que sol estar dissenyat per aprofundir en un tema concret mitjançant el joc. Se centra en la capacitat de retenir i aprendre del jugador, aplicant el que ha après en el joc a la seva realitat.

Els videojocs, i especialment els serious games, exerceixen una forta influència en un sector amb un important pes en l’economia de molts països, com és el turisme. L’ús de la gamificació com a metodologia per a integrar mecanismes lúdics que permetin reforçar la qualitat d’una experiència es constata al sector turístic, a mesura que aquest evoluciona i utilitza les TIC per respondre a les necessitats dels seus clients, millorant la personalització i flexibilitat dels seus serveis. Per exemple, la participació del consumidor amb opinions i compartint la seva experiència personal amb altres turistes amplia la seva interacció amb el sector turístic.

Però, en quin sentit influeixen els videojocs en l’àmbit turístic? Són moltes les variants, una d’elles són per exemple les rutes turístiques guiades que es fan a través d’entorns virtuals, jocs en els quals el jugador, gairebé sense adonar-se’n, va coneixent la riquesa turística d’una zona, mitjançant un seguit de jocs que destaquen l’atractiu cultural.

Quan un jugador comença un videojoc, sense ser del tot conscient ja està començant a entrenar multitud d’habilitats que milloren la seva capacitat de concentració, responent a una gran quantitat d’estímuls i informació. Això fa que millori la seva creativitat, entrenant la capacitat de prendre decisions i resoldre problemes molt ràpidament, en un entorn segur i agradable en el qual n’és protagonista

En aquest context, la indústria dels videojocs i els serious games, compta amb un producte que respon a qualsevol necessitat formativa. La importància de rebre una formació universitària de qualitat permet als futurs professionals d’aquest sector ser capaços de desenvolupar creativament i tècnicament tot allò que el videojoc necessita per complir amb la seva funció.

Existeixen diversos exemples de gamificació aplicada a l’àmbit turístic, com per exemple una aplicació per a controlar la quantitat d’aliments que hi ha a la nevera d’una cuina professional, una altra per a personalitzar els còctels segons les preferències del client o bé un joc per a fer més amens els temps d’espera entre el servei del primer i el segon plat a un restaurant. Aquestes són només algunes de les idees I+D que van sorgir durant la tercera edició de Serious games for Hospitality, un esdeveniment que reuneix alumnes d’ENTI-UB amb agents del sector hoteler i turístic a Catalunya.  

I és que a ENTI-UB s’aprèn “fent”, ja que seguim un model experiencial en el qual no distingim teoria i pràctica. Això fa que els nostres alumnes treballin amb una base real, gràcies a projectes concrets que els mantenen en contacte directe amb els nostres col·laboradors del sector. Si vols conèixer tota la nostra oferta formativa visita la nostra pàgina web!