L’Univers Star Wars als Videojocs: la selecció del coordinador acadèmic d’ENTI-UB Jordi Radev

STAR WARS es una de les franquícies més prolífiques del món dels videojocs amb més de 100 títols publicats. El catàleg de videojocs d’aquesta saga galàctica engloba més de 30 anys d’oci electrònic i han passat pels seus universos digitals tota mena de gèneres i tendències de cada moment en particular sent els principals els simuladors, el rol i l’acció.

Però com destacar algun títol sense queda-se sempre amb els coneguts del gran públic? Hi ha jocs que malgrat no ser dels millors han significat alguna cosa en el moment de la seva posada al mercat potser per què van incidir en un gènere que Star Wars no hi havia entrat encara o per què van saber resoldre reptes tècnics de les consoles del moment.

Avui que és el “Dia de Star Wars” i que la Força flueix poderosa entre nosaltres us presento una selecció no dels millors jocs, si no d’alguns que val la pena donar una segona oportunitat si els jutgem amb altres ulls que l’èxit comercial.

The Empire Strikes Back

El primer joc que va sortir va ser “The Empire Strikes Back” per a Atari 2600, i Intellivision. Un joc de trets de desplaçament lateral publicat al 1982 i que recreava l’escena de l’assalt a la base Echo dels Rebels al planeta Hoth pels caminadors AT-AT Imperials. Un joc senzill pels estàndards d’avui i que curiosament no podia guanyar-se: acabava sí o sí amb victòria Imperial però com molts jocs dels anys 80 el repte era contra la puntuació.

Tot i la modèstia dels recursos de l’època, els sprites dels caminadors són grans i la velocitat de la nau apreciable, i és un bon exemple de com amb pocs recursos es pot submergir al jugador en l’ambient d’una pel·lícula, encara que les limitacions del moment només donin per reproduir una escena.

Xwings Vs Tie Fighter

Deixant de banda aquest exemple primigeni que hem mencionat abans, és curiós que una saga nascuda durant la dècada dels 70 no tingués cap shooter de naus entre els jocs oficials, sent com era un dels gèneres reis dels recreatius i les consoles amb exemples com R-Type, Nemesis/Gradius o Terra Cresta.

En canvi, els qui es volien posar a les mans de les mítiques naus de Star Wars ho van poder fer gràcies als diferents simuladors a mesura que avançaven les tecnologies, des del primer exemple “Star Wars Arcade”, que comptava amb gràfics vectorials en color , tota una revolució per al 1983, i que era més un joc d’acció que no un simulador  pròpiament dit, fins el famós “X-Wing vs. Tie Figther” el qual suposava la culminació de la saga de simuladors X-Wing i la possibilitat d’enfrontaments en xarxa entre diversos jugadors.

Gràcies a l’ús de polígons texturats, el resultat gràfic era molt convincent i l’ús de la tecnologia iMUSE de LucasArts que feia que la música passés de la pista ambiental a melodies d’acció sense transicions i adaptat a l’acció del joc feia que et sentissis com mai dins l’univers Star Wars.

Episode I: Racer

A “Episode I: Racer”, ens posàvem en la pell d’un conductor de podracer a les trepidants carreres a Coruscant i a altres planetes. Si ve de l’Amenaça Fantasma ja hi havia un joc d’acció com a joc “oficial” de la pel·lícula, es va decidir que aquest fragment era suficientment atractiu per tenir el seu propi joc, i a més, era la primera vegada que la franquícia de Lucas entrava en aquest gènere. Com a punt destacable és que va ser dels últims jocs de Star Wars a tenir versió recreativa, ja que els salons arcade anaven de cap a caiguda entrant el segle XXI. Tot i això, l’enorme pantalla i la reproducció de la cabina de la vaina de l’Anakin es convertien en el centre de totes les mirades en aquells salons recreatius que en tinguessin una d’instal·lada.

Knights of the old Republic 1 & 2

Si parlem de jocs del gènere dels RPG podem esmentar l’intent de MMORPG que va ser “Star Wars: Galaxies” el 2003. Ens va deixar històries curioses com els primers jedis que van existir, als quals van posar preu i tothom va anar a per ells, i que compten amb estàtues conmemorant-los.

Però el joc que més es relaciona amb els RPG d’Star Wars són els així anomenats KOTOR (Knights Of The Old Republic), per a PC i XBOX publicats el 2003 i el 2005. Situats milers d’anys abans de les pel·lícules permetia a Bioware llibertat suficient per crear una història no encorsetada pel canon existent i que va ser convenientment premiada pels Game Developers Choice Awards, els DICE i els Bafta de 2004, fins el punt que encara  actualment es parla de plans per adaptacions per cine o televisió.

Star Wars: Republic Commando

D’entre els jocs d’acció i trets així com els FPS es poden destacar els “Battlefront”, “Jedi academy”, “Jedi outkast”, o aquell primer “Dark Forces”… i un de molt especial per un servidor, que va passar força desapercebut, el “Star Wars: Republic Commando”, un joc que et posava en la pell d’un soldat clon, el qual havia de realitzar una sèrie de missions amb la seva família, el seu equip de 4 soldats.

També hi ha hagut títols que, tot i generar gran expectació van acabar cancel·lats com aquell famós “Star Wars 1313”, que ens va deixar a tants amb les ganes de gaudir-lo. Però no ens preocupem, doncs han seguit sortint títols i recentment ens hem assabentat del nou “Star Wars: Jedi Fallen Order”, que té una pinta increïble i esperem poder viure l’univers Star Wars de nou per aquest proper novembre!