The Legend of Zelda o la importància de reinventar-se

Tots els Zelda van del mateix, però a la vegada tots són diferents. Aquesta observació un xic generalitzada amaga un dels motius pels quals més de trenta anys desprès de la primera aventura de Link, l’heroi del món fantàstic d’Hyrule, cada nova entrega d’aquesta venerada sèrie de Nintendo segueix sent un esdeveniment en el món del videojoc – fins hi tot quan es tracta d’un remake.

Recentment la companyia japonesa ha anunciat The Legend of Zelda: Link’s Awakening per a Nintendo Switch, un joc que pretén ser un retorn a la mateixa aventura que fa 25 anys van poder gaudir els posseïdors de la consola portàtil Game Boy. Quan fa uns dies es va publicar el primer tràiler d’aquesta nova versió, l’aspecte més debatut a xarxes socials va ser el renovat acabat visual. Link havia passat de ser un vailet rabassut a un heroi petit i capgròs!

Zelda per Nintendo Switch

És possible que alguns considerin que el disseny artístic d’aquesta nova entrega no està a l’alçada de les expectatives, però en realitat és una genialitat. El tràiler s’inicia amb una seqüència animada d’estil tradicional que sembla inspirar-se en els manga del recordat artista Shotaro Ishinomori – qui ja va dibuixar l’adaptació al manga de The Legend of Zelda: A link to the past -, però pocs segons desprès el vídeo canvia radicalment d’estil per mostrar l’autèntic aspecte del joc, una estètica de colors vius, textures brillants i modelats gairebé de joguina. En realitat, aquestes dues seqüències no podien ser més fidels als píxels en blanc i negre del joc original.

L’acabat visual del nou Zelda pot no ser del gust de tothom, però es inqüestionable que darrera d’ell hi ha un equip artístic de talent extraordinari. De fet, cada cop que es presenta un nou capítol d’aquesta franquícia succeeix més o menys el mateix. Va passar amb Wind Waker, amb Skyward Sword, amb Breath of the Wild… I es que darrera d’un bon disseny artístic no només hi ha una determinada aposta estètica, si no també un concepte, que en el cas de Zelda sempre busca reinventar-se sense oblidar les seves arrels.

A l’assignatura de ‘Història dels Videojocs’ d’ENTI analitzem l’evolució dels grans clàssics del món de l’oci electrònic des de diferents punts de vista, entre ells el disseny artístic. És important que els futurs creadors de jocs comptin amb referències que els ajudin a tenir una visió global d’aquest sector cultural i els permetin seguir innovant amb les seves pròpies creacions.

Albert García López

Professor de ‘Història dels Videojocs’